Společnost Starnet je jako poskytovatel internetu známá především v jižních a západních čechách. Specializují se na dodávky internetu pro domácnosti, proto také razí heslo „Internet pro každého“. Tento internet však nemusí, navzdory heslu, každému vyhovovat.
Na první pohled je nabídka rozhodně zajímavá. Poměrně široké pokrytí, příznivé ceny, v nabídce je i tzv. „Mazaná TV“, případně dokáží zajistit veřejnou/pevnou IP adresu od sympatických 49,- Kč, což konkurence málokdy nabízí. Služby však mají i svoji temnější stránku, která může být pro některé překážkou.
Předvším, Starnet dle svých slov nevyužívá rozvody Cetinu. To má své plusy a mínusy. Plusem budiž to, že dokáží soběstačně a nezávazně pokrýt i taková místa, na kterých se často obyvatelé od konkurence lepší nabídky nedočkají. Starnet o tom sám rád informuje na své Facebookové stránce.
Mínusem takového řešení je druhá strana mince zmíněného plusu, tedy, že správa sítě a řešení problémů je plně v režii techniků Starnetu.
Z osobních zkušeností mohu říci, že ačkoli se obvykle jednalo o stabilní připojení (optika, 100/100 Mb/s), největší překážkou byly občasné výpadky. Ty nastávaly neohlášeně, náhodně a naprosto nepředvídatelně ve frekvenci cca 1-3x za měsíc. Špatné na těchto výpadcích je to, že jejich nepředvídatelnost dokáže naprosto narušit např. práci na Home Office. O případných službách hostovaných na pevné IP adrese ani netřeba mluvit. Po nějaké době tak vznikla potřeba zřídit záložní 4G/5G připojení, které jsem sám minimálně v jednom případě využil a zachránilo mi dobré jméno u mého vlastního zákazníka, pro kterého jsem v tu dobu pracoval.
Že tyto zkušenosti nejsou pouze subjektivní dokládají i ostatní uživatelé, např. na webu Nejpripojeni.
Další kategorií je podivná blokace IP Starnetu u některých provozovatelů webů – ačkoli toto není technicky vina Starnetu, vzpomínám, jak jsem se nemohl dohodnout s technickou podporou jistého prodejce sportovního vybavení, jenž mi neumožňovala se z IP Starnetu přihlásit a já si musel zřídit VPN, abych mohl u tohoto „modrého“ prodejce nakupovat. Otázka, proč se taková IP na blocklistu ocitla, je jistě na místě, avšak důvodů může být mnoho. Nicméně nepodezírám obchod z toho, že si jen tak bezdůvodně zablokoval nějakou IP adresu, nepodezírám ani Starnet z něčeho špatného. Je to ale jistě zajímavé, neboť po přechodu k O2 mohu u zmíněného prodejce nakupovat bez problémů.
Je na čase se přesunout k tomu hlavnímu – výpověď u Starnetu. V civilizovaném světě roku 2023 bych očekával, že oznámím plán dát výpověď a služba doběhne dle standardních podmínek (podmínky provozovatele + zákon o elektronických komunikacích | dle toho, která z těchto má větší váhu). Bohužel jsem byl vyveden z omylu.
Po oznámení mého úmyslu ukončit smlouvu jsem byl kontaktován oddělením péče o zákazníky, načež mi bylo sděleno následující (pro lepší orientaci rozděleno číselně):
- Výpovědní lhůta je 30 dní a začíná běžet dnem prvním měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla výpověď doručena
- Výpověď je třeba podat vyplněním dokumentu dostupného na webu Starnetu (případně jej ochotně zašlou e-mailem s dalšími informacemi) a zaslat vytištěný a vyplněný poštou na adresu společnosti
- Mám jejich služby doporučit dalšímu majiteli/nájemníkovi bytové jednotky, dokonce zaslali svoji reklamu/nabídku v přesném znění
- Je třeba uhradit poplatek (výše dosud nebyla zaslána písemně, ale jedná se o částku v řádech několika stovek) za „demontáž“ či „deaktivaci IP adresy“
Bod 1 není třeba rozporovat, tato podmínka zní férově.
Bod 2 je zarážející v tom, že žijeme v době elektronické, tudíž cestovat za tiskárnou a posílat dopis není pohodlné, ale budiž.
Bod 3 je podivný, protože z něj čiší zoufalost a neprofesionalita, Starnet si zřejmě plete své zákazníky se svým marketingovým týmem.
Bod 4 je však tím nejzajímavějším. Tento poplatek je překvapující. Stejně tak překvapených je mnoho dalších uživatelů.
Podle článku na Deník tento poplatek skutečně překvapil a rozhořčil mnoho zákazníků Starnetu. Nekteří z nich si údajně stěžovali u Českého Telekomunikačního Úřadu.
O těchto praktikách Starnetu se lze dočíst i na webu https://vasestiznosti.cz, což je projekt, který (dle svých slov) zprostředkovává dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací, až třeba do podoby soudní pře. Na stížnosti spotřebitelů reagují specialisté z dTestu.
Pojďme se spolu podívat na pár takových:
V těchto dvou stížnostech (kde mimochodem společnost Starnet dostala dle informací na webu možnost se vyjádřit, které nevyužila) se můžeme dočíst názor specialistů z dTestu, který však povinnost (vynucovanou Starnetem – mimochodem dle slov operátorky péče o zákazníky „protože to máme v podmínkách“) zaplatit tento poplatek rozporuje a doporučuje takové vyúčtování reklamovat, případně se obrátit na Český Telekomunikační Úřad.
Je překvapující, že Starnet, který se ke stížnostem na tomto webu ani nevyjádřil, tak stále po odcházejících zákaznících tento poplatek vyžaduje.
I čtení recenzí na tuto společnost se zdá být poměrně zajímavou záležitostí, můžeme si jich pár náhodných vylistovat:
Z tohoto důvodu a důvodů zmíněných výše nemohu jinak, než se zamyslet nad tím, zda je vhodné takového poskytovatele internetu vůbec doporučit. Docházím ale stále k závěru, že jakkoli je nabídka výhodná, psychické a duševní zdraví každého z nás je důležitější, než peníze. V současné době, kdy jsem sám migroval na jiného poskytovatele, čekám, až mi Starnet potvrdí přijetí výpovědi. Ačkoli ode dne doručení uplynulo již nemálo dní a ačkoli jsem je již 2x kontaktoval. Neodpovídají ani na dotaz, kam mám zaslat zapůjčené zařízení.
V těchto akcích samozřejmě nevidím nějakou uraženost či schválnost, to by si jistě takto velká společnost nedovolila a ani neměla zapotřebí, snad jen trochu nedostatečnou komunikaci (přeci jen, září je měsíc dovolených… nejspíš).
O tom, jak se v takové společnosti, která má ke svým zákazníkům takový přístup, pracuje, můžeme jen spekulovat. Osvětlit by to mohl portál Atmoskop, byť informace tam uvedené nemusí být správné ani aktuální.
Na celé této situaci okolo bodu 4 mě nejvíc mrzí odvaha, s jakou si Starnet účtuje (nebo se snad, jak někteří zlí jazykové tvrdí – mstí?) poplatky za odstoupení od smlouvy, přičemž naprosto ignorují problémy, které případně způsobili vlastnímu zákazníkovi. V tu chvíli neřeší, že člověk musel někam jet vytisknout formulář a vyplnit (vlastní níklady: benzín), poslat poštou (vlastní náklady), zřídit si alternativní přípojku (vlastní náklady) nebo jet taxíkem do kanceláře (další vlastní náklady), když připojení vypadlo.
Pokud se mi někdy podaří situaci dovést ke konci, rád dopíšu konec i tohoto příběhu.
Tento článek je především psán formou úvahy, tudíž je na čase zodpovědět otázku, jenž byla na začátku zodpovězena. Je Starnet skutečně „Internet pro každého“? Dle mého názoru nikoli.
A kam že jsem migroval? Mé malé výběrové řízení vyhrálo O2, jejichž nabídku jsem shledal nejvíce atraktivní (+ důvod viz níže).
V porovnání se Starnetem byl aktivační poplatek za zřízení pouhých 99,- Kč oproti cca 400,- Kč od Starnetu. Předešvším ale věřím, že nyní mám internetové připojení od společnosti, u které se nemusím bát neprofesionality nebo porušování zákonu o elektronických komunikacích. Jako bonus navíc již nadále nepotřebuji alternativní přípojku pro případ výpadků (ta totiž byla zajištěna od O2, jejich spolehlivost jsem si tedy předem paralelně otestoval).
Po přesně třech týdnech se Starnet skutečně ozval s potvrzením výpovědi (jinde je to standardem zhruba do dvou dnů, ale dobrá). Ve fakturaci se skutečně našlo místo, jak uplatnit to, co někteří nazývají „smluvní pokutou“. Je dobré zmínit, že Starnet původně mluvil o tom, že musí zpoplatnit výjezd technika, aby zapůjčené zařízení odpojil. Ale v tomto případě jim zařízení bylo zasláno – člověk by se mohl ptát za co by tedy Starnet mohl chtít peníze.
Samozřejmě. Práce technika, který v rámci své standardní pracovní doby, za kterou pobíral mzdu, zařízení zapojil a otestoval. Zařízení Wodaplug není nikterak složité, má dva analogové konektory. Že by se tedy skutečně jednalo o snahu pokutovat odchod?